چالش مدیریت ۱: وقتی در تیمتان از همکار به رهبر تبدیل می‌شوید

چالش مدیریت 1: وقتی در تیمتان از همکار به رهبر تبدیل می‌شوید

چالش‌های مدیر جدید بودن – چالش مدیریت ۱

زمانی‌که ارتقا می‌یابید، شاید به‌سادگی دچار این اشتباه شوید که همه را می‌شناسید و همه‌چیز را می‌دانید. از قبل با همهٔ افراد ارتباط داشته‌اید و احتمالاً از قبل عقایدی قوی نسبت به هویت افراد و چیستی کارها دارید.

آن‌ها هم از قبل در مورد شما عقایدی داشته‌اند. افرادی که روز قبل همکارتان بودند حالا زیردستانتان هستند. بعضی از آن‌ها ممکن است تجربه بیشتری از شما داشته باشند. بعضی از آن‌ها فکر می‌کنند که به‌جای شما باید خودشان ارتقا می‌یافتند. افرادی که پیش‌ازاین با آن‌ها رابطهٔ دوستانه‌ای نداشتید و یا بالعکس افرادی که با آن‌ها رابطهٔ خوبی داشتید. افرادی فقط در سر کار دوست کاری‌تان بودند یا آن‌هایی که در بیرون از کار دوست اجتماعی‌تان هم بودند.

اکنون همکار قدیمی و رئیس جدید آن‌ها هستید. ناگهان در رابطه با مسیر شغلی، امرار و معاش و توانایی‌شان در انجام کارهای ارزشمندی که شناسایی و پاداش داده می‌شود، صاحب قدرت و تأثیرگذار شده‌اید. حلقهٔ نخست اتصال آن‌ها با رهبران سطوح بالاتر هستید و سازمان را به‌عنوان کارفرما نمایندگی می‌کنید. برای زیردستان، شما کلیدِ به‌دست آوردن منابع موردنیاز جهت موفقیت، دریافت تأییدیه‌ها، حذف موانع و تسهیل تعاملات آن‌ها با همکاران دیگر هستید.

این تغییر بزرگی است و روابط‌ شما با افراد در کار را به‌گونه‌ای اساسی تغییر خواهد داد. اگر تغییری در روابطتان دیده نمی‌شود، به‌احتمال بسیار زیاد روند اشتباه بسیار بزرگ دیگری در زیر لایهٔ رویی به پیش می‌رود. قدرت، روابط را تغییر می‌دهد. این تغییر باید با صداقت، شفافیت، تلاش، دقت زیاد، ساختارمندی و ثبات مدیریت شود.

از کتاب ۲۷ چالش پیش‌روی مدیران و راهکارهای آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *